Brána ke sbírkám Ústeckého kraje Brána ke sbírkám
Ústeckého kraje


aktuální počet sbírkových předmětů: 4523

Modrá zahrada

Autor: SÝKORA Zdeněk
Instituce: Galerie Benedikta Rejta v Lounech, p. o.
Sbírka: Malířství, kresba a grafika
Materiál: Plátno (plátno)
Technika: olej
Rozměr: v=121,6cm; s=99,6cm
Geografie:
   Místo vzniku: Lounsko (Louny)

Datace: 1959
Inventární číslo: OG0325

Obraz ze souboru Zahrad provedený v jasných barvách. Velké barevné skvrny v čistých tónech, bez lesku, plochy se překrývají pouze vyjímečně a do celku jsou zařazeny i bílé plochy podkladového plátna.Štětcový rukopis je zblízka viditelný, ale nemá charakter dynamických expresivních tahů. Perspektiva je obdobná jako u ostatních Zahrad, tj. nejasná, jakoby pohled z mírného nadhledu a z boku, na rozdíl od ostatních však nesměřuje do dálky (typ fauvistického přístupu zmnožení a popření perspektivy - maloval obrazy Zahrad ze střechy garáže otcova domu). Barevnost je kombinována z jasně středně a světle modré, studeně růžové a čistě bílé s doplněním tří odstínů světle zelené (hráškové, tyrkysové a středně zelené). K převaze studených berev kontrastují dvě malé skvrny jasně žluté. Z dolní části plátna vystupuje v prvním plánu čtvercový hranol nádoby (patrně nádrže na vodu) v růžové barvě. V dolním levém rohu převládá zelená a na ostatní ploše plátna modrá. Ve středu obrazu jsou umístěny malé oválné skvrny namíchané z více barev evokující představu květin. Většina barevných skvrn má okrouhlý tvar a formu větších ploch namísto expresivních čar. Obrysy nádob a květin jsou naznačeny modrou linkou. Diagonální kompozici z pravého dolního k levému hornímu rohu tvoří křivka vycházející od nádoby v dolní části k trsům květin. Obraz je na pomezí abstrakce, ještě rozeznatelné obrysy květin připomínají sněženky, nálada evokuje slunečný svěží den časného jara. Celek provedený v ojediněle jasné ničím nenarušené barevnosti působí veselým, dynamickým, ale ne nijak expresivním dojmem optimismu, radosti, růstu a probouzení přírody. Tato Zahrada je bliže expresivní abstrakci 50. let než fauvistické inspiraci a směřuje již k čistě abstraktním ale stále ještě ne geometrickým "skvrnám" z doby kolem roku 1960. (Tato krajina z cyklu zahrad je i uchopením tvárné podstaty výtvarného díla - převládá modrá barva.)

Související